Zpět do e-shopu

Tapiserie z Bayeux aneb příběh o dobytí Anglie

Tapiserie z Bayeux aneb příběh o dobytí Anglie
Středověk Neděle, 20. říjen 2024

Dějiny v obrazech. I tak by se dala charakterizovat jedna z nejúžasnějších památek středověkého umění, tzv. tapiserie z Bayeux. Není však jen výjimečně kvalitním a detailně zpracovaným příběhem normanského dobytí Anglie, ale také jedním z nejlepších zobrazení středověké bitvy vůbec.

Když Vilém Dobyvatel odrazil od břehů Normandie, nedoufal v tak rychlé vítězství, jakého vydobyl u Hastingsu. Slavná událost, která brzy dosáhla ohlasu i na kontinentě, si nepochybně zasloužila i zvěčnění pro budoucí generace. Tentokrát však nezůstalo u kronikářských zápisů Viléma z Poitiers, který tažení Viléma I. Dobyvatele zaznamenal perem, ale událost byla zachycena i tak, aby jí rozuměli lidé i o mnoho generací později. Příběh o dobytí Anglie byl zvěčněn monumentální výšivkou na téměř sedmdesát metrů dlouhý pruh látky s výškou půl metru.

Štítová hradba

 Dějiny psané nití

Pro unikátní památku se vžilo označení tapiserie z Bayeux, avšak ve skutečnosti nejde o tapiserii, ale výšivku, neboť tapiserie vzniká tkaním. To však nic nemění na skutečnosti, že jde o ruční práci. O původu tapiserie existuje několik teorií, francouzská legenda ji po staletí připisovala královně Matyldě, Vilémově ženě a jejím dvorním dámám, s největší pravděpodobností ale dílo objednal Odo, biskup z Bayeux, který ji mohl dost pravděpodobně objednat v souvislosti se stavbou katedrály v Bayeux, dokončené roku 1077. Odo byl nevlastním bratrem Viléma Dobyvatele a je jednou z nemnoha postav, které se na tapiserii objevují hned několikrát. První dochovaná písemná zpráva o tapiserii z Bayeux pochází z roku 1476, kdy je uváděna jako součást inventáře katedrály v Bayeux. Dílo samotné je o celých 400 let starší. Stejně tak tapiserie nevznikla ve Francii, ale v Anglii, odkud v té době pocházely velmi kvalitní výšivky, tzv. opus Anglicarum, známé v celé Evropě.

Příběh normanské invaze, vyobrazený na tapiserii, lze rozdělit do 13 samostatných, vzájemně na sebe navazujících obrazů, které se dále dělí na celkem 32 scén. Je zde vyšito 623 osob, 202 koní, 55 psů,  49 stromů, 41 lodí, více než pět stovek skutečných i mytických zvířat a to vše popisuje na dva tisíce latinských slov. Nutno rovněž poznamenat, že se dva díly tapiserie nedochovaly. Byly to jistě ty, které zobrazovaly vyvrcholení celého příběhu a sice podrobení Londýna a Vilémovu korunovaci o Vánocích roku 1066. Tyto dva výjevy byly ve stejném provedení rekonstruovány ve 20. století. Pro nás všechny pak jistě bude zajímavá skutečnost, že v letech 2004 – 2007 vznikla rukou olomoucké textilní výtvarnice Věry Mičkové přesná replika tapiserie jako gobelín.

Haroldovo normanské dobrodružství

Příběh začíná vyobrazením stárnoucího krále Edwarda Vyznavače ve společnosti mocného hraběte Harolda ve Westminsteru. Vzápětí Harold, s jestřábem na ruce, vyráží v čele své družiny do Boshamu, kde se v kostele modlí za dobrou plavbu. V dalším výjevu pak vidíme Haroldovo nalodění a plavbu přes La Manche. Bohužel neznáme podrobnosti této plavby, kam vedla a jaký měla cíl, lze ji však datovat k roku 1063 či o rok později. Pouze z normanských pramenů pochází zpráva, že Harold cestoval do Normandie se zprávou o nástupnictví pro vévodu Viléma. Harold se náhle objevuje na druhém břehu v hrabství Ponthieu, kde upadá do zajetí hraběte Guye (VVIDO). Ten sedí na koni a udílí rozkazy. Můžeme se logicky domnívat, že Harold mířil v pověření krále Edwarda za vévodou Vilémem, nepříznivé počasí ho však donutilo přistát jinde. Harold je tedy odváděn do Beaurain (BELREM), střediska Ponthieu, kde je zadržován.

Na dalším výjevu se o celé záležitosti dozvídá vévoda Vilém, který do Ponthieu vysílá posly s požadavkem na vydání Harolda. Poslové jedou tryskem, s vlajícími vlasy, k hraběti Guyovi. A skutečně, hrabě Guy odváží Harolda k normanskému vévodovi Vilémovi, družiny se setkávají a Vilém s Haroldem se vracejí do Rouenu. Následuje záhadná scéna, jež zřejmě s příběhem vůbec nesouvisí, ve své době však musela být známá. Mezi dvěma zdobenými sloupy s dračími hlavami je vyobrazena žena, jedna ze tří na tapiserii, jménem Ælfgifa (ÆLFGYVA) ve společnosti neznámého klerika, který se dotýká její tváře. O scéně můžeme říci jen tolik, že jméno ženy bylo poměrně časté v anglosaských šlechtických kruzích, a že mezi tzv. marginalii v dolní části tapiserie, přímo pod tímto výjevem, vidíme dva nahé muže, což může v daných souvislostech naznačovat sexuální skandál.

harold

Válka s Bretaní

Značně velký prostor je následně věnován válečnému tažení proti bretaňskému vévodovi Conanovi II., kterého se Harold zúčastnil po Vilémově boku. Vidíme Normany společně s Haroldem, kteří táhnou pod klášterem na Mont St. Michel. A opět scéna, která by na tapiserii vůbec nemusela být, a přesto ji autor zachytil. Dva normanští vojáci uvíznou v tekutém písku a oba jsou Haroldem zachráněni. Právě v tom je zapotřebí ocenit výpovědní hodnotu tapiserie, neboť mistrně zachycuje charaktery, náladu, dynamiku i emoce. V dalším výjevu již vidíme obléhání pevnosti Dol, z níž po laně prchá vévoda Conan. Je však pronásledován do Rennes (REDNES), centra Bretaně a poté do pevnosti Dinan, kde probíhá tuhý boj. Vévoda Conan se nakonec vzdává a na hrotu kopí podává normanským dobyvatelům klíče od pevnosti.

Po skončení vítězného tažení vidíme Viléma, jak Haroldovi daruje zbroj. Nešlo však o pouhý dar, šlo i o symbol Vilémovy nadřazenosti, který měl velký význam zejména pro Normany. V další scéně se přesouváme společně s Vilémem a Haroldem do Bayeux (BAGIAS), kde Harold slavnostně přísahá na dva ostatky svatých, že bude podporovat Vilémův nárok na anglický trůn. Předání zbroje a přísaha na ostatky jsou jedněmi z nejdůležitějších scén tapiserie, kterými Normané ospravedlňovali invazi do Anglie. 

Hastings

 Hrob, koruna a invaze

Harold po návratu z Normandie přichází ke králi Edwardovi, který hned v další scéně leží na smrtelném loži, kde spolu s ním vidíme i Harolda a jeho ženu Edith. V rakvi je pak jeho tělo přineseno do Westminsteru, kde je pohřben. Události nabírají rychlý spád. Haroldovi je dvěma šlechtici nabízena královská koruna a sekera, odznaky královské moci, které Harold přijímá, a tak ho v další scéně vidíme jako krále, sedícího na trůnu. Jeho nástup na trůn je však doprovázen neblahou událostí, objevením hvězdy, či lépe řečeno Halleyovy komety. Ve středověku se věřilo, že takový úkaz věstí neštěstí.

 Zprávy o událostech v Anglii se dostávají i do Normandie k Vilémovi, který dává jasný pokyn k přípravám na invazi. V další scéně již vidíme muže, kteří kácejí stromy, otesávají prkna a staví lodě. Ty jsou poté spuštěny na moře a postupně plněny vším potřebným. Opět nelze než obdivovat detaily příprav na invazi. Do lodí jsou snášena kroužková brnění, zbraně i zásoby, poté se nalodí i sám Vilém. Nyní však postrádáme jednu klíčovou scénu, totiž bitvu u Stamfordského mostu a smrt Haralda Hardraady. Tapiserie je však dílem Normanů a tedy zhotovené z jejich úhlu pohledu na věc. Normanská výprava za anglickou korunou začíná.

 Početné loďstvo překonává kanál La Manche. Lodě Vilémovy flotily jsou vyšity s historickou věrností, nádherné jsou dračí lodě a dokonce v prostorové perspektivě. Některé lodě vezou vojáky, jiné přepravují pouze koně. S pomocí tapiserie z Bayeux si tak dokážeme představit, jak vypadaly dravé výpravy Vikingů během posledních tří set let. Loďstvo již dorazilo k anglickým břehům, na pevninu jsou vyváděni koně, posádka spouští stěžně lodí a vytahuje je na břeh. Vojáci se rychle přesouvají k Hastingsu, kde drancují vesnice a snášejí zásoby na hostinu. Tu vidíme v následující scéně, kde se vaří v kotlích, peče maso na rožni a sluhové pak na štítech přinášejí krmi Vilémovi, jeho bratrům Odonovi a Robertovi i dalším. Vilém také nařizuje zbudovat opěrný bod, pevnost na uměle navršeném pahorku (motte), zatímco okolní stavení jsou vypálena. Zde se objevuje třetí žena díla, která prchá s dítětem z vypáleného domu. 

 Bitva jako živá

Zázemí je zajištěno a vojáci vyráží k místu, kde se shromáždilo vojsko krále Harolda. Hlídky přinášejí zprávu o přesné poloze Sasů a již vidíme, jak normanští rytíři uhánějí vstříct Haroldově pěchotě. Mezi jezdce se mísí několik lučištníků, avšak jejich čas teprve přijde. Objevují se první mrtví. Haroldovi Sasové jsou v pevné formaci štítové zdi, zleva i zprava pod útokem normanské jízdy. Padlých přibývá, někteří jsou dokonce bez hlavy, nepochybně dílo saských huscurlů se sekerami.

Kůň stažený nsekerou

 Bitevní vřava houstne. Pod tíhou normanských útoků umírají oba Haroldovi bratři, Leofwine (LEVVIN) a Gyrth (GYR). Vidíme řadu soubojů těžké pěchoty a jezdců, z nichž úžasně vyniká výjev, kdy je silou Sasovy sekery zcela naturalisticky odražena hlava koně na druhou stranu. Následuje scéna s neúspěšným útokem jízdy proti pravému křídlu Sasů, kde muži z fyrdu skolí řadu jezdců, avšak sami jsou pak jízdou zaskočeni, když se pustí do pronásledování nepřítele. Na scénu opět vstupuje Odo z Bayeux, který je vyobrazen s kyjem. Jako duchovní totiž nesměl prolít krev. Je tu také Vilém, který zvedá přilbu a odhaluje svou tvář, aby ukázal, že stále žije a muže povzbudil. 

 Ke slovu konečně přicházejí lučištníci, které lze spatřit v dolním pásu tapiserie. A opět útok jízdy, nyní na střelbou z luků již značně oslabené saské postavení. Štěstěna se zcela přiklání k Normanům. Král Harold je zraněn a poté zabit. Štítová zeď se definitivně rozpadá a přeživší jsou pronásledováni na útěku. Dolní pás marginalií je pak plný mrtvol, usekaných údů a padlých, kteří jsou při kořistění svlékáni ze zbroje. Bitva skončila naprostým vítězstvím Norman

Související produkty

A co číst dál

Gladiator II a česká stopa

Gladiator II a česká stopa

Od legendárního režiséra Ridleyho Scotta přichází film Gladiátor II. Naše spolupráce začala rok před tím, než film vkročil do kin, a to poptávkou na výrobu zboží s podpisem: A Ridley Scott Film ...

Techniky vrhání nožem

Techniky vrhání nožem

Profesionální házení nožem zahrnuje různé techniky a disciplíny, z nichž každá má svůj vlastní styl a soutěžní zaměření. Zde jsou některé z hlavních typů

Jak vrhat nožem a sekerou

Jak vrhat nožem a sekerou

Vrhání nožů je uklidňující sport, podobně jako rybářství :) naleznete v něm adrenalin i stavy uklidnění.