Vodník, postava ze slovanské mytologie

Vodní démon z rybníků a řek. Dozvíte se, že jezdí na sumci, topí lidi a jaké obětiny se mu dávají.
Postava Vodníka je společná pro řadu slovanských národů, hlavně pro západní a východní Slovany. Když se podíváme k našim sousedům - Němcům, ale i Švédům nebo na Britské ostrovy, hlavně k Irům a Skotům, najdeme tam sice vodní duchy a podobné bytosti, avšak mají jiné role, zvyky a povahu.
Josef Lada, 1943
Samotné slovo vodník pochází ve většině slovanských jazyků ze slova voda. Kromě českého vodníka je taky ruský vodjanoj (водяно́й) nebo polský wodnik.
V Čechách se také občas objevuje výraz vodní muž či vodní mužíček, podobné je slovinské povodnji mož nebo lužickosrbské wódny muž. Čeština také používá výrazy odvozené z německého wasserman „vodní muž“ - jsou to hastrman, vaserman, vastrman, nebo moravská varianta bestrman, slezská hasrman a na Ještědsku je vosrmon. Již ve 14. století lze doložit tyto germanismy. Lužické nyks a nykus rovněž pochází z německého nixe.
Ještě jedno jméno je Šosáč, používané hlavně na Litovelsku, to zas souvisí s dalším typickým rysem – dlouhými šosy u kabátu, ze kterých odkapává voda. Polské topielec a toplec souvisí s oblíbenou činností – topit lidi.
Studie vodníků - Vlad Taupes - fxmakeupschool.com
Mlynáři mu přinášeli obětiny pohledu umělců
Vodníka Slované tradičně považují za démona, “nečistého” ducha, který se ale po obdarování dá uchlácholit. Často se rovněž objevuje ve spojení s mlýnem, a mlynář (jakožto i kovář) byl člověkem, který stojí tak trochu stranou od “obyčejných” obyvatel vesnice. Komunikuje s bytostmi onoho světa, s démony, a přináší oběti, aby si vodníka naklonil a byl v bezpečí. Tak, při stavbě nového mlýna musela být vykonaná krvavá oběť, zpravidla to bylo černé zvíře – prase, kohout nebo kozel. A každoročně vodníku přinášeli další oběti, zpravidla drobečky chleba, o svátcích – chleba a třeba část svátečního jídla, panáka vodky. Ukrajinci, aby si naklonili vodníka, do základu hráze nebo jezu dávali koňskou lebku, aby ji vodník neprotrhl.
Vyřezávaný vodník z naší nabídky vodníků na eshopu.
Podle dochovaných folklorních pramenů žije vodník ve řekách, potocích, jezerech a rybnících. Je tedy sladkovodní :) Kult vody u Slovanů byl velmi silný, a jeho stopy jsou i dnes dobře patrné. Řeky, prameny, jezera a další vodojemy se považovaly za posvátné, a každý měl svého ducha (nebo nymfu, ale toto slovo vidíme v byzantských zdrojích).
Je zajímavé, že u jihoslovanských národů znají vodníka jen Slovinci. Ostatní obyvatelé Balkán mají rovnou “mořské lidi”, kteří jsou napůl ryby a žijí v moři. Slovinský vodník si obléká zelenou suknici a červenou čapku. Podle jiných podání je od pasu dolů rybou nebo zelený, má zelené vlasy a vousy; a je velmi chlupatý. Své oběti láká na zlatou rybu, která mu také svítí v hlubinách, především jde o mladé dívky, které si bere za ženu. Když ji na čas pouští za rodiči, v tom případě ji však uváže na dlouhý řetěz. Do zelené (tradičně jako mnohé démonické postavy v českých pohádkách) a červené se obléká i český vodník.
Vodníkovo přirozené prostředí a křišťálový palác
Vodník miluje hlubokou vodu, obývá hlubiny jezer, tůně, víry, rád žije u opuštěných mlýnů nebo na dně řeky, kde mívá svůj křišťálový palác.
Společný u Slovanů vnější rys vodníka jsou dlouhé vlasy (zelené) a jejích česání, často hřebenem z rybích kostí. Na mlýnském kole, na břehu nebo na kameni, nebo na stromě, který roste hned u vody lze spatřit jak vodníka, tak jeho ženu - Voděnici, anebo rusalky.
Vodník může a nemusí mít rodinu. Hovoří se o tom, že jeho ženou je zpravidla “vodní panna”, někdy rusalka, ale u východní Slovanů se nejčastěji hovoří o utopené lidské dívce (nebo prokleté utopené dívce), která je více nakloněná lidem a je obvykle hodná a ráda pomáhá. Ovlivňuje i svého muže, aby byl hodnější nebo alespoň méně škodlivý. Jejích dcery bývají velice krásné.
Vodník je aktivní hlavně v noci, kdy na hladině tleská, hází sebou jako ryba nebo si na mlýnském kole češe dlouhé vlasy. Ve vodě je velmi mocný, zatímco na suchu zpravidla slabý. Vládne rybám, vodním zvířatům i vodními ptactvu. Jeho jízdným zvířete je velký sumec, kterému také říkají čertův kůň.
Studie vodníků - Vlad Taupes - fxmakeupschool.com
Vodník je považován za zlého démona
Vodník se považuje za poměrně nepřátelského ducha, je spíše zlý a rád škodí lidem i jiným bytostem (například, dle běloruských tradic, když se potká s domovíkem / domovojem (domácím duchem, zpravidla přátelským), tak se vždy poperou. Vodník rád lidi topí, trhá rybářům sítě, přesouvá hejna ryb pryč, a také se hlasitě směje, šlape po hladině, křičí nebo sténá, prostě straší lidi, kteří se ocitnou u vody v poledne nebo o půlnoci. Pátky se naopak považují za dny “pracovního klidu” u vodníka, jako jemu zasvěcené.
Podle pozdějších legend, vodníci vznikli z padlých andělů, kteří se ocitli ve vodě po pádu z nebes. Jak je vidět, tato představa vznikla po příchodů křesťanství.
Podrobnosti o životě vodníka napříč slovanskými národy
Ukrajinci vyprávějí, že vodník nežije celou dobu ve vodě, že ho bůh vyhání: do poloviny ledna sedí ve vodě, pak se musí přesunout do popínavých rostlin nebo vinné révy, pak na souši, do trávy na břehu vodojemu nebo řeky, a pak zase do vody.
Bělorusové zas vypráví, že začátkem ledna přichází vodník do vesnic prosit o saně, aby mohl odvézt své dětičky z řeky, které bude o svátku Křtu páně žehnat kněz, tedy před posvícením. Proto vesničani otáčejí saně a vozy vzhůru nohama, aby je vodník nemohl použít.
Z pohledu umělců
Josef Lada postavu vodníka měl velmi rád, k tomuto motivu se mnohokrát vracel (podle expertů, od konce 30.let, do roku 47 minimálně. Vidíme u něj typické rysy vodníka z českých pohádek: dlouhé vlasy, šosy, a osamělá vrba, na které rád posedává.
Vlad Taupes - velký znalec nejen slovanské mytologie a tvůrce realisticky děsivé figuríny vodníka, která je vystavená v naší kamenné prodejně
Roman Papsujev, současný umělec, který začínal jako game-designer, navrhl na základě východoslovanských pramenů svoji verzi oblíbené postavy. Ztvárnil vodníka spolu s jeho sumcem a také mu přidal ženu, přesně podle pramenů – ne rusalku, ale utopenou lidskou ženu, která je krásná, mladá a vždy manžela donutí páchat dobré skutky, i když to protiřečí jeho démonické nátuře. Nechybí ani obrněný sumec.
Související produkty
A co číst dál

Slovanský upír
Náhled do světa slovanské mytologie - do světa nemrtvých - upírů.

Vlkodlak
Král Lykaa, urazil nejvyššího olympského Boha Dia tím, že mu jako pochoutku na hostině připravili maso svého vlastního syna. Zeus krále za tento čin potrestal proměnou ve vlka. Od té doby se v mytologii objevuje postava člověka schopného změny ve vlka - vlkodlaka.

Sovy a mytologie
V keltské tradici byla sova považována za zprostředkovatele mezi světem živých a světem mrtvých, a také za symbol tajemství a magie. Sovy byly vnímány jako bytosti, které rozumí věcem, které jsou pro většinu lidí neviditelné.

Keltské svátky
Život Keltů byl ve všech svých podobách neoddělitelně spjat s ročními obdobími, s půdou, vírou v mocné síly živlů a onen svět.