Do košíku zatím nebyly přidány žádné položky.
Alquerque - tradiční strategická hra, předchůdce moderních her (dáma). Podle některých výzkumů sahají počátky Alquerque (stejně jako v případě hry ZAMMA) až do starověkého Egypta, do období mezi 15. a 7. století př.n.l. Je dobře známo, že tato hra se objevila v Evropě poté, co Arabové napadli Iberský poloostrov. Termín Alquerke je španělský překlad arabského jména pro hru, která se nachází v Knize her krále Alfonsa Moudrého. Alquerke se stále těší velké popularitě na Blízkém východě a ve Španělsku. Netypické hrací pole, v porovnání s tradičními hrami, činí tuto hru ještě zajímavější a vzrušující.
- Materiál: dřevo - dub
- Ošetřeno olejem
- Vlastní návrh
- Velikost: 24 x 24 cm
Pravidla
Hra probíhá na herní desce o rozměrech 4x4 s čtvercovými poli, rozdělený úhlopříčnými čarami. Hrací kameny představují válečníky dvou malých armád: 12 bílých a 12 černých. Kameny obsadí všechny průsečíky s výjimkou jednoho uprostřed herního plánu.
Cíl
Cílem hry je zajmout všechny válečníky soupeře.
Průběh hry:
Začíná bílý, následuje černý, a takto se pravidelně střídají. Tahy jsou pro hráče povinné.
Hráč může přesunout kterýkoli ze svých kamenů na sousední průsečík. Pohyb je dovolen podél čar ve všech směrech: dopředu, dozadu, na strany a po diagonálách.
Pokud je na sousedním poli kámen soupeře a následující průsečík za ním v přímém směru je volný, hráč musí svým kamenem přeskočit soupeřův kámen.
Jestliže se po přeskočení naskytne příležitost ke skoku přes další soupeřův kámen, hráč musí pokračovat ve skoku, aniž by čekal na svůj další tah.
Přeskočené kameny jsou zajaty a odstraněny z hrací desky.
Skákání je povinné; hráč, který přehlédne možnost přeskočení soupeřova kamene, je potrestán ztrátou svého vlastního kamene.
Konec hry
Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů ztratí všechny své kameny nebo se dostane do obklíčení a nemůže provést svůj tah, i když je na řadě. V obou případech vítězí jeho protivník.
Strategie
Z hlediska strategie jsou klíčové čtyři rohové body; tam nemůže být kámen zajat. V rozích jsou kameny nicméně vystaveny nebezpečí obklíčení.
- Hra se v písemných pramenech objevuje poprvé na konci 10. století, kdy básník Abu al-Faraj al-Isfahani zmínil hru pod názvem qirkat ve svém díle Kitab al-Aghani ("Kniha písní"). Hra zde byla však pouze zmíněna bez bližšího popisu pravidel. Onu hru, známou původně jako El-quirkat, přinesli do Španělska údajně Maurové. Její pravidla se objevují poprvé až v díle Libro de los juegos ("Kniha her"), které vzniklo v poslední čtvrtině 13. století z popudu krále Alfonse X. Kastilského.